Здогадайся! (10 років)
Мета: Наша допитливість розцвітає. коли ми відчуваємо, що бажання до знань приносить свої плоди, тобто в тих випадках, коли ми одержуємо цікаві і корисні відповіді на свої питання. Деякі діти не довіряють своїй здатності знаходити розумні відповіді. Якщо вони чогось не знають точно, то частіше за все мовчать або говорять: "Я не знаю". Вони можуть побоюватися неточної відповіді. Такою схильністю страждають багато дітей і, можливо, школи в цілому. Якщо ми хочемо мати розкутих і допитливих дітей, ми повинні підкріплювати їх віру в свою здатність здогадуватися. Здогадка - це чудовий спосіб вірної о рішення багатьох проблем.
В цій грі заохочується здатність дітей частіше покладатися на свої припущення, здогадки і інтуїцію. Якщо ми з повагою відноситимемося до здогадок і припущень дітей,
вони почнуть частіше попадати в яблучко.
Матеріали: Папір і олівець кожній дитині.
Інструкція: Чи можете ви сказати мені що-небудь, що ви знаєте абсолютно точно? Чи можете ви сказати мені що-небудь, що ви знаєте приблизно? Чи можете ви сказати мені що-небудь, про що ви не знаєте і можете тільки здогадуватися?
- Скільки столів стоїть в нашій класній кімнаті? Тепер розплющіть очі і порахуйте.
- Скільки у нас в класі хлопчиків і скільки дівчаток? Тепер
розплющіть очі і знову полічіть.
- Скільки з нас прийшло сьогодні в джинсах?
- У скількох дітей в нашому класі світле волосся?
- Скільки дітей прийшло сьогодні в школу у відмінному настрої? Тепер розплющіть очі, запитайте один у одного і полічіть.
- Чи можете ви мені сказати, в якому настрої я прийшла сьогодні в клас? Тепер розплющіть очі і запитайте мене.
Чи не здається вам, що вгадувати цікаво? Зараз вам треба буде здогадуватися про складніші речі, що вимагають, ймовірно, деякого часу для роздуму. Візьміть папір і олівець і напишіть імена двох дітей з нашого класу. Або, якщо хочете, можете написати моє ім'я і ім'я однієї дитини. Потім придумайте питання, яке б вам хотілося задати кожному з цих людей. Можливо, це буде питання, яке давно не дає вам спокою, а може бути, питання, яке прийшло вам на пам'ять прямо зараз. Під кожним питанням залиште достатньо місця. (Дочекайтеся, поки всі діти запишуть свої питання). Тепер знову закрийте очі і уявіть собі, що ви підходите до людини, якій адресовано ваше запитання. Почуйте в своїй уяві, як ви задаєте їй питання. Постарайтеся задати питання якомога доброзичливіше, щоб людині було приємно на нього відповісти. Постарайтеся побачити в уяві, як вона дивиться на вас і доброзичливо вам відповідає. Потім розплющіть очі і запишіть відповідь. Далі виконайте все те ж саме з другою людиною. (На закінчення дайте можливість охочим зачитати свої питання і відповіді. Після цього можуть висловитися ті, кому були адресовані питання).
Аналіз вправи: Чому кожна людина має право вгадувати?
Витягни питання (з 10 років)
Мета: Часто в житті вирішальне значення має те, чи уміємо ми задавати правильні питання. Відповіді на багато запитань з часом можуть застарівати Тому в наше час швидких змін ми повинні бути готовими до того, щоб добре формулювати проблеми і задавати по-справжньому цікаві запитання. Дітям важливо вчитися цьому.
Матеріали: По одній картці білою і червоного кольорів для кожної дитини і невеликий ящик.
Інструкція: Чи знаєте ви кого- небудь, хто задає цікаві запитання? Чи можете ви навести приклад цікавого запитання? А зараз задайте мені яке-небудь нецікаве питання. Ким ви хотіли б бути: людиною, яка уміє задавати хороші питання, або ж людиною, яка уміє давати хороші відповіді?
Я хочу запропонувати вам гру, в якій ви зможете придумувати цікаві запитання. Ми запишемо ц. питання на картках, покладемо картки в ящик і перемішаємо їх. Потім кожен з вас зможе витягнути яке- небудь запитання і спробувати на нього відповісти. На білих картках вам потрібно написати такі питання, які не відносяться ні до кого особисто і які нікого не можуть збентежити. Наприклад, "Де знаходиться найвища в світі будівля?", "Що відбувається, коли квітне бамбук?". На червоних картках потрібно написати особисті питання: "Коли ти останній раз збрехав?", чи "Вкрав ти що-небудь хоч раз в житті?" і т.д. Кожен зараз отримає по одній білій і одній червоній картці. Коли ви напишете обидва свої запитання, покладіть їх в ящик...
Тепер ви можете по черзі підходити до ящика і витягувати на свій розсуд білу або червону картку. Потім ви читаєте питання і даєте нам відповідь на нього.
Після кожного виступу висловлюйте свою думку про те, чи цікавим було питання і чи точною була відповідь. Якщо хтось з дітей витягне червону картку, то, до того, як дитина почне відповідати, запитайте її, чи дійсно вона готова до відповіді на "гостре питання" або, можливо, вона все-таки вважатиме за краще відкласти його вбік.
Аналіз вправи:
- Чи сподобалася тобі гра?
- Які питання тобі сподобалися?
- Чи принесло тобі задоволення придумувати запитання?
- Яка відповідь здалася тобі найвдалішою?
- Які запитання важчі для тебе: білі або червоні?
Коментарi