Здогадайся! (10 років)

Мета: Наша допитливість роз­цвітає. коли ми відчуваємо, що ба­жання до знань приносить свої пло­ди, тобто в тих випадках, коли ми одержуємо цікаві і корисні відповіді на свої питання. Деякі діти не дові­ряють своїй здатності знаходити розумні відповіді. Якщо вони чогось не знають точно, то частіше за все мовчать або говорять: "Я не знаю". Вони можуть побоюватися неточної відповіді. Такою схильністю страж­дають багато дітей і, можливо, шко­ли в цілому. Якщо ми хочемо мати розкутих і допитливих дітей, ми по­винні підкріплювати їх віру в свою здатність здогадуватися. Здогадка - це чудовий спосіб вірної о рішення багатьох проблем.

В цій грі заохочується здатність дітей частіше покладатися на свої припущення, здогадки і інтуїцію. Якщо ми з повагою відноситимемо­ся до здогадок і припущень дітей,

вони почнуть частіше попадати в яблучко.

Матеріали: Папір і олівець кожній дитині.

Інструкція: Чи можете ви сказа­ти мені що-небудь, що ви знаєте абсолютно точно? Чи можете ви ска­зати мені що-небудь, що ви знаєте приблизно? Чи можете ви сказати мені що-небудь, про що ви не знає­те і можете тільки здогадуватися?

Іноді краще, якщо ми, не знаючи відповіді на задане питання, не від­мовляємося відразу на нього відповідати, не говоримо: "Я не знаю", а намагаємося здогадатися. Тому я хочу пограти з вами у вгадування. Ми почнемо грати прямо тут, в на­шій класній кімнаті. Закрийте, будь : ласка, очі. Я задаватиму вам питан­ня, відповіді на які ви повинні будете вгадати. Відразу, як тільки вам прийде на пам'ять відповідь, голосно відповідайте мені:

- Скільки столів стоїть в на­шій класній кімнаті? Тепер розплющіть очі і порахуйте.

- Скільки у нас в класі хлоп­чиків і скільки дівчаток? Тепер

розплющіть очі і знову полічіть.

- Скільки з нас прийшло сьогодні в джинсах?

- У скількох дітей в нашому класі світле волосся?

- Скільки дітей прийшло сьогодні в школу у відмінному настрої? Тепер розплющіть очі, запитайте один у одного і полічіть.

- Чи можете ви мені сказати, в якому настрої я прийшла сьогодні в клас? Тепер розплющіть очі і запи­тайте мене.

Чи не здається вам, що вгадува­ти цікаво? Зараз вам треба буде здогадуватися про складніші речі, що вимагають, ймовірно, деякого часу для роздуму. Візьміть папір і олівець і напишіть імена двох дітей з нашого класу. Або, якщо хочете, мо­жете написати моє ім'я і ім'я однієї дитини. Потім придумайте питання, яке б вам хотілося задати кожному з цих людей. Можливо, це буде пи­тання, яке давно не дає вам спокою, а може бути, питання, яке прийшло вам на пам'ять прямо зараз. Під кожним питанням залиште достат­ньо місця. (Дочекайтеся, поки всі ді­ти запишуть свої питання). Тепер знову закрийте очі і уявіть собі, що ви підходите до людини, якій адре­совано ваше запитання. Почуйте в своїй уяві, як ви задаєте їй питання. Постарайтеся задати питання яко­мога доброзичливіше, щоб людині було приємно на нього відповісти. Постарайтеся побачити в уяві, як вона дивиться на вас і доброзичли­во вам відповідає. Потім розплющіть очі і запишіть відповідь. Далі виконайте все те ж саме з другою людиною. (На закінчення дайте можливість охочим зачитати свої питання і відповіді. Після цього мо­жуть висловитися ті, кому були ад­ресовані питання).

Аналіз вправи: Чому кожна лю­дина має право вгадувати?

Витягни питання (з 10 років)

Мета: Часто в житті вирішальне значення має те, чи уміємо ми зада­вати правильні питання. Відповіді на багато запитань з часом можуть за­старівати Тому в наше час швидких змін ми повинні бути готовими до того, щоб добре формулювати проблеми і задавати по-справжньому цікаві запитання. Дітям важ­ливо вчитися цьому.

Матеріали: По одній картці білою і червоного кольорів для кожної дитини і невеликий ящик.

Інструкція: Чи знаєте ви кого- небудь, хто задає цікаві запитан­ня? Чи можете ви навести приклад цікавого запитання? А зараз за­дайте мені яке-небудь нецікаве питання. Ким ви хотіли б бути: лю­диною, яка уміє задавати хороші питання, або ж людиною, яка уміє давати хороші відповіді?

Я хочу запропонувати вам гру, в якій ви зможете придумувати ціка­ві запитання. Ми запишемо ц. пи­тання на картках, покладемо карт­ки в ящик і перемішаємо їх. Потім кожен з вас зможе витягнути яке- небудь запитання і спробувати на нього відповісти. На білих картках вам потрібно написати такі питан­ня, які не відносяться ні до кого особисто і які нікого не можуть збентежити. Наприклад, "Де зна­ходиться найвища в світі будів­ля?", "Що відбувається, коли квіт­не бамбук?". На червоних картках потрібно написати особисті пи­тання: "Коли ти останній раз збре­хав?", чи "Вкрав ти що-небудь хоч раз в житті?" і т.д. Кожен зараз от­римає по одній білій і одній черво­ній картці. Коли ви напишете обидва свої запитання, покладіть їх в ящик...

Тепер ви можете по черзі підхо­дити до ящика і витягувати на свій розсуд білу або червону картку. По­тім ви читаєте питання і даєте нам відповідь на нього.

Після кожного виступу висловлюйте свою думку про те, чи цікавим було питання і чи точною була відповідь. Якщо хтось з дітей витягне червону картку, то, до того, як дитина почне від­повідати, запитайте її, чи дійсно вона готова до відповіді на "гостре питання" або, можливо, вона все-таки вважати­ме за краще відкласти його вбік.

Аналіз вправи:

- Чи сподобалася тобі гра?

- Які питання тобі сподобалися?

- Чи принесло тобі задоволення придумувати запитання?

- Яка відповідь здалася тобі найв­далішою?

- Які запитання важчі для тебе: бі­лі або червоні?

Кiлькiсть переглядiв: 201

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.